Sunday, October 01, 2006

Cikgu Rosli Kee

Sebaik sahaja masuk dalam bilik darjah, cikgu becerita… ada seorang pemburu… dia sangat berani tetapi sekarang dia tidak memburu lagi sebab dia ada masalah menyebrang sebuah sungai yang dikatakan lagenda sehingga tiada orang yang berani nak seberang sebab banyak buaya.. pastu dia tanya saya… emmm… Dulu, masa Raja dari England melawat California, kapal terbang yang mereka naiki mengalami masalah dan terpaksa membuang semua kerusi dalam kapal… Kenapa nak buang kerusi? Katanya… dengan senang hati saya jawab… untuk meringan kan beban kapal terbang tersebut… So, dia cakap… kita belajar pasal beban pada hari ini… porah punya cikgu… hehe.. setelah abis belajar, dia tanya lagi…

Cikgu: Berapa cara nak masukkan rusa dalam peti ais?
Saya: Alaa… soalan senang la cikgu, masa darjah satu pun saya dah dengar… 3 lah cikgu…. buka, masukkan rusa dan tutup peti ais!
Cikgu: Zirafah?
Saya: 4 lah cikgu… tiada soalan lain ka? Buka peti ais, keluarkan rusa dan masukkan zirafah… kemudian tutp peti ais…
Cikgu: Kamu je ka yang nak jawab… takde yang berani ker plajar lain?

Pelajar lain senyap jer….

Emm… siapa yang pernah teno cerita Lion King mesti tau camana Simba masa dia baru lahir pastu semua binatang datang untuk melihat dia kan… So, cikgu saya pun berteka teki…

Cikgu: Kalau kamu terrer sangat, siapa yang tidak datang pada ketika semua haiwan menghadap Lion King?

Saya bingung dan berfikir seketika…

Saya: Dinosor sebab saya sudah tonton tetapi tiada dinosor…
Cikgu: Salah. Dinosor ada tapi tidak kena rakam… Jawapan yang betul ialah zirafah sebab masih dalam peti ais… ziarafah yang kamu nampak tu tinggal replica dalam cerita tu… hehe…
Saya: Hahaha… Ya lah tu…

Cikgu: Holly, kalau kamu terrer sangat, kenapa zirafah tu boleh mati dan masuk dalam peti ais….
Saya: Suka hati ja cikgu soal… bab dah kena tangkap kot…
Cikgu: Salah… Sebab masa raja England menjatuhkan kerusi dia dari atas kapal terbang, si zirafah tersebut terkena hempapan tersebut dan mati… lepas tu dijumpai oleh pemburu pula… pemburu tu lah yang takut nak seberang sungai tu…. Kalau kamu lah jadi pemburu tu, kamu berani ker seberang sungai tu?
Saya: Gila ka? Ada buaya banyak la cikgu…
Cikgu: Kalau saya, saya nak seberang juga…
Saya: Kenapa cikgu?
Cikgu: Sebab tak ada buaya kat situ… semua Lion King dah panggil jadi tak payah takut buaya lagi… hehehehe..
Cikgu: Hehe… Pandainyerr…